Fredagsbak

Det här är den första fredagen på länge som jag är ensam. Annars har jag varit med Fredrik, festat eller liknande. Men idag jobbar Fredrik på hg och jag inget annat dök upp så det blev en ensamhemma kväll för mig. Det jag har ägnat mig åt hela kvällen är att baka.

Vid fyratiden kom jag hem och satte igång med att rita mallar till ett pepparkakshus. Mitt i ritandet lagade jag lite mat, köttbullar med sås och potatis, väldigt länge sedan jag lagade det så det var riktigt gott. När jag hade ätit färdigt fortsatte jag ritandet och satte igång med kavlandet och gräddandet. Det gick oväntat snabbt. Egentligen inte så konstigt eftersom jag i år gjorde ett hus som var betydligt mindre än förra året. Dock var visade det sig vara lite pilligare att sätta ihop. För det första så hade jag inte tänkt till när jag skar ut alla delar så några av dem fick den fula sidan utåt. Sedan råkade jag sätta på en av bitarna åt fel håll och kom inte på det förrän de hade suttit ett litet tag och jag skulle på med taket. Dumt, dumt. Den biten gick sönder för socker sitter väldigt bra när det i princip har torkat. Turligt nog var det inte så svårt att limma ihop biten igen med lite socker.

Jag fick i alla fall ihop det tillslut och de delar som hade blivit lätt skeva kunde täckas med glasyr (som förövrigt blev väldigt bra ihopblandad) så att slutresultate blev riktigt bra. Inte helt perfekt men det ska det inte vara heller, det ska synas att det är gjort förhand, intalar jag mig själv i alla fall annar skulle jag bli så sur på mig själv :)

När jag ändå var igång så tog jag och gjorde saffransskorpor. Jag sötte på ett recept för någon vecka sedan och blev påmind om de goda saffranskorpor som jag fick smaka hemma hos Ida på en glöggfest. Nu står de inne i ugnen och det luktar juvligt här inne av saffranen. Nu ska jag nog ta och sätta mig i soffan med lite glögg och ta det lite lugnt. Tog kort på mitt hus men eftersom min lampa inte är världens starkaste så blev de inte så väldigt bra men de får duga, syns ju i alla fall vad jag har gjort. Jag ska även pynta huste med mina minilertomtar men eftersom jag för tillfället inte har någon som helst aning om var jag har gjort av dem så får det vänta lite.

      

Kommentarer
Postat av: Mikaela

Vad fint ditt hus blev :D

2007-12-10 @ 09:26:18
Postat av: Tove

Tack så mkt =)

2007-12-10 @ 19:04:11

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0