"Hej", "Tja", "Hallå"

Det där med att hälsa på folk. Jag är ganska dålig på det. Jag är aldrig riktigt säker på när man ska göra det. Hälsar man på folk som man möter när man hämtar posten? Ska man hälsa på folk i tvättstugan? Vilka känner man tillräckligt bra för att de ska förvänta sig ett hej?

Jag blir osäker, och dumt nog så väljer jag ofta att vänta tills den andra personen hejar och om den inte gör det så hejar inte jag heller, eller så hejar jag alldeles precis innan det är för sent och det känns ju inte riktigt bra. Det känns som om det kommer att uppfattas som ett halvhjärtat hejande och det vill jag ju inte att folk ska tro.

Jag kan tycka att det är jobbigt när jag är ute och promenerar på vägarna hemhemma för det händer ju då och då att man möter bilar. Om man inte känner igen bilen så kan det vara svårt att veta vem det är som kommer eftersom det ofta är svårt att se in genom rutan. Känner jag inte igen bilen så hejar jag inte, vilket kan ses som ignorant om personen som kör bilen känner igen mig och inte fattar att jag inte ser.

Efter att flera för mig okända personer har hejat på mig i tvättstugan så sa jag faktiskt det första hejet idag när det var en kille som stod och tog ut tvätt när jag skulle hämta min ur torktumlaren. Kanske ett steg frammåt. Det är väl inte världens problem egentligen men det är den där osäkerheten som spökar. Jag vill ju inte att folk ska tycka illa om mig för att jag är dålig på att hälsa på dem.

Kommentarer
Postat av: Mikaela

Men du..hälsa för mycket på alla i stället då :) Le samtidigt! Så blir dom glada för att någon hälsade och log..även om du inte känner dom.

2007-11-29 @ 01:38:09
URL: http://mikaaaelaa.blogg.se/
Postat av: Anonym

Jag brukar hälsa på folk i mitt hus bara för att jävlas. Alltid kul att se paniken i deras ögon. :O

2007-12-06 @ 20:53:17
Postat av: Tove

Anonym: Fast att känna panik kan jag inte förstå, för mig är det snarare lätt förvåning.

2007-12-07 @ 22:02:17

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0