Hjärnan

Jaha, kväll är man ensam, Fredrik är och jobbar. Det har varit en effektiv dag, jag har läst neuro, städat tillsammans med Fredrik och läst en till artikel till vårat seminarium imorgon. Det känns bra att jag har lyckats med att hålla mig i fas med läsandet på neuron. Det är väldigt intressant men vissa kapitel kan vara lite krångliga med mycket begrepp som tar lite tid att lära sig. Nu är det inte alls så lång tid kvar till tentan och jag hoppas att jag har lyckats lära mig något av allt läsande. Är lite rädd för tentan eftersom det är en salstenta och essäfrågor. Förhoppningvis har jag utvecklats lite under tiden på kogvet att det inte ska vara så svårt att klämma ur sig långa fina svar.

Hjärnan är verkligen spännande. Även om vi har en tjock bok som dessutom bara täcker grunderna i neuropsykologi så finns det så otroligt mycket som man inte vet om hjärnan och jag tycker att det är förvånande att man trots allt vet så mycket som man vet. Känns som om det knappt är något av det vi lär oss som man faktiskt vet med all säkerhet att det är korrekt. Undra om vi någonsin kommer att lösa alla hjärnans mysterier, det känns inte riktigt så. Även om teknikerna man använder sig av kommer att utvecklas så kommer man nog aldrig att ta sig så långt. Ingen hjärna ska vara lik en annan och hur kan man då säkert uttala sig om hjärnans funktioner? Fast som alltid så har vi människor ett behov av att ha en förklaring, vare sig man kan lita full ut på den eller inte. Då blir det generaliseringar, men det gäller att ha möjlighet att se bortom dessa ibland. 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0