Framtiden

På ett sätt sitter jag och bestämmer min framtid. Den 15 april ska jag ha valt de kurser som jag vill läsa i höst, mitt första val. De första två år som jag snart har gått på Kogvet har alla kurser varit förbestämda, det har bara varit att gå dem, inget val har krävts. Nu, efter valinformationen i måndags, har det gått upp för mig att jag från och med nu håller min utbildning i mina egna händer. Jag får i princip plocka ihop den som jag vill, det jag måste göra för att få min examen är att välja en kogvetkurs, en psykologi/data och två lingvistik till men det är inget som på något sätt begränsar mig. Sen finns det självklart bara ett begränsat antal kurser att välja mellan men det är ändå jag som väljer dem och det finns möjlghet att läsa även någon annan kurs om jag skulle vilja det. Jag har bestämt mig för att hålla mig till magisterprogrammet som var det program som jag sökte till och det enda program som jag visste existerade innan jag börajde här. Möjligheten att gå ett till genom att ta ut en kandidat och sedan magister känns inte lockande för tillfället. Men valet betyder att det bara är två år kvar i tryggheten (plus halvan som jag är inne på nu). Läskigt, men jag tror ändå att det är det jag vill, att få komma ut och jobba. Förhoppnningsvis är jag redo för det då. Men det är ändå bara två år, tre terminer med självvalda kurser och sedan en magisteruppsats. Hur ska det gå för mig? Jag skulle behöva bli lite tuffare tills dess, så att jag bara kan gå ut och skaffa mig det jobbet som jag vill ha, visa vad jag kan och prestera bra! Om jag jobbar med den tanken fram tills dess så kanske jag lyckas med det, mental visualisering ska ju funka.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0