Bokmal

Under hösten har jag ökat mitt intag av skönlitteratur ganska rejält. Jag har alltid gillat att läsa och förr läste jag ganska mycket men de senaste åren har jag inte tagit mig igenom böckerna i samma takt. Nu läser jag lite bok när jag äter frukost (har ju ingen morgontidning), när jag äter middag och innan jag släcker lampan på kvällen. Fjorton böcker har jag tagit mig igenom på 21 veckor.

Senaste boken jag läste ut var Kan du säga schibbolet? av Marjaneh Bakhtiari. En underhållande bok om en iransk familj i Sverige. Man får följa hela familjen bestående av pappan som kämpar för att flickorna ska få känna sig svenska, den sjukskrivna mamman som har planer som hon inte lyckas genomföra, den äldre dottern som tjatar sig till att få åka till Iran så hon kan få hösta betyg på ett skolarbete och den hiphopintresserade lillasystern som är tvungen att följa med sin syster trots att hon inte vill. Boken är skriven med mycket humor men får en även att fundera över svenskhet och mångkultur. En helt klart läsvärd bok.




Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0