Chokladbiskvier

Jädrans vilka goda biskvier jag gjorde idag! Jag har aldrig gjort biskvier förut och när jag tittade igenom en av mammas receptpärmar hittade jag ett recept och bestämde mig för att det var dags att testa. Jag gjorde om receptet lite och det här blev resultatet:





Chokladbiskvier
200 g mandelmassa
1/2 dl socker
1 äggvita

130 g smör
1 1/2 dl florsocker
2 äggulor
1 rågad tsk vaniljsocker
3 tsk kakao

ca 250 g choklad (jag tog hälften mörk och hälften ljus)

Riv mandelmassan fint och blanda den tillsammans med sockret och äggvitan. Klicka ut, eller spritsa bottnar i valfri storlek på bakplåtspapper. Jag gjorde dem lite mindre och det blev 19 stycken. Grädda i 10-20 minuter i 175 grader varm ugn. De ska vara gyllene och lite sega i mitten. Låt svalna.

Blanda rumsvarmt smör med resten av ingredienserna till smörkrämen. Bred på krämen på de avsvalnade bottnarna och låt stå i frysen i minst en timme.

Doppa biskvierna i chokladen så att smörkrämen täcks. Låt stelna. Sedan går det alldeles utmärkt att förvara dem i frysen.


Kommentarer
Postat av: charlotta

vilka fina biskvier! jag har aldrig provat på att göra det faktiskt. är det bökigt? omständigt? lätt?

2010-07-08 @ 18:29:37
URL: http://www.bagelsochblabar.se
Postat av: Tove

Jag tyckte inte att det var svårt alls, kommer helt klart göra det igen. Dock tar det lite tid, bottnarna måste svalna och kräm och bottnar frysas innan chokladen ska på, men då kan man ju alltid pyssla med något annat :)

2010-07-08 @ 23:14:42

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0