Läser och läser

Tre bra böcker har jag läst ut de senaste veckorna. Människoham av Johan Ajvide Lindqvist, Sista sommaren (med dig) av Ann Brashares och Anteckningar från en liten Fiat av Zbigniew Kuklarz. Helt olika varandra, men jag gillar att variera mig. Favoriterna var Människohamn och Anteckningar från en Fiat. 

Jag gillar verkligen hur Ajvide placerar det onaturliga och konstiga i en så vanlig och verklig värld. En värld som man själv känner igen sig i, det vanliga Sverige. En bok som det är svårt att sluta läsa i. 

Kuklarz vill jag läsa mer av, boken gav mersmak. Den handlar om tre killar i 20-års åldern som förlorat sin gemensamma vän och deras resa genom Polen för att sprida vännens aska. Polen är fast under kommunismen och vännerna får uppleva ett land olikt Sverige. Jag fastnar mycket för det humoristiska sätt som boken är skriven på samtidigt som den handlar om mycket allvarligt.


 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0