Självförtroende

Det skulle vara bra med ett lite bättre självförtroende. Eller större kontroll över känslorna. För det är himla onödigt att gå omkring och gräma sig över något som man inte behöver gräma sig över bara för att man är osäker. Osäker på något man gjort eller sagt, om det kommer att tolkas på rätt sätt eller inte. Jag kan tagga mig själv till att göra något som jag tycker är läskigt. Men sedan när jag inte får en direkt, eller tydlig, reaktion på det jag har gjort så blir jag osäker. Börjar fundera, undra. Gjorde jag rätt nu? Ju längre reaktionen dröjer, desto jobbigare blir det såklart.

Väldigt dumt egentligen. Varför slösa tid och energi på att oroa sig över något som man redan har gjort och som lika gärna kan få en bra utgång? Inte riktigt rationellt egentligen. Varför anta det värsta, när en lyckat utgång är minst lika trolig? Det hade varit skönt att bara kunna stänga av känslorna när osäkerheten börjar smyga sig på. När den ändå inte leder till något gott.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0