Intervjuer

Idag har jag gjort mina två första intervjuer som interaktionsdesigner. Det var lite nervöst men jag tycker att det gick bra, speciellt den sista. När jag höll i den sista intervjun passade det inte att följa den plan vi hade gjort upp så jag fick improvisera en del och komma på frågor själv för att försöka få ut det vi ville och jag tycker att jag lyckades riktigt bra med det. Det känns bra, för det kommer att bli en hel del intervjuande de närmaste veckorna.
Det är en annan grej att göra intervjuer i jobbet än i skolan. Den teoretiska kunskapen om hur man gör intervjuer har jag men det är mer som är viktigt nu än att skriva frågorna på rätt sätt och bete sig på rätt sätt. Nu hänger en stor del av vårt arbete på att vi får ut bra information från intervjuerna och kan jag inte få intervjupersonerna att prata så har vi inte så mycket att gå på. Att under intervjun reflektera över det personen säger och kunna följa upp det de säger fastän frågan inte finns med i intervjuguiden.
Det är roligt. Att få en liten inblick i någon annans arbete. Lära sig om yrken och arbeten som jag bara har ytliga kunskaper om. Jag gillar mitt jobb!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0