Ord

Enstaka ord kan ha en ganska stor betydelse och när det bara är några få ord som ska sägas känns det viktigt att det är rätt ord som sägs. Fast det är inte alltid så lätt att veta vilka ord som är de rätt orden, vilken kombination av ord som kommer att få den som lyssnar att reagera på det sätt som man vill. På många sätt är det skönt att få skriva det man har att säga, för det innebär att man kan lägga tid på verkligen tänka igenom det man vill säga. Men det innebär också att mottagaren kan ha högre förväntningar på det som sägs, om den personen också förväntar sig att det ska ligga eftertanke bakom orden.

Vilka ord kan man lita på? Kan man lita på ett ord som verkar komma spontant i stundens hetta? Spontana ord kanske är mer sanna än andra, för att de kommer rakt inifrån.

Jag vill tro att jag kan lita på det folk säger eller skriver till mig. Sen kan jag inte vara säker på att personen ser samma betydelse bakom orden som jag gör, för att veta det krävs det lite mer, ett större sammanhang eller en inblick i vad personen tänker. Det skulle bli ganska påfrestande att gå runt och tvivla på om det som sägs inte är sanning.


Kommentarer
Postat av: Mikaela

Mmm det är helt klart ett dilemma. Men du kan ju ge motfrågor som "hur menar du då?"...eller..."kan du utveckla?" ...osv :)



2010-05-22 @ 03:40:00
Postat av: Tove

Visst kan jag göra det, men det beror helt på situationen, det är inte alltid som det lämpar sig att ställa motfrågor.

2010-05-22 @ 11:37:01

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0